Publicaties

Chantal Akerman, Passages (NAi, 2020) verscheen bij de gelijknamige tentoonstelling in Eye Filmmuseum in Amsterdam, t/m 30 augustus 2020. Met daarin een essay van mijn hand: North, East, South, West. On the Work of Chantal Akerman in the Space of the Museum

 

Verschenen bij Das Mag: De nieuwe feministische leeslijst, verplichte leeskost voor een nieuwe generatie feministische lezers. Met een bijdrage van mij over Nothing Natural (1986) van Jenny Diski. Waarin ik betoog dat de extremiteiten van de seks, waar The Washington Post de dag dat het boek uitkwam ‘een trieste dag voor het feminisme’ om noemde, er uiteindelijk niet eens toe doen.

Met een gouden E op de kaft is daar mijn essay over kunstboeken, nummer 011 uit de essayreeks van het Mondriaan Fonds. In ‘Het boek in de kunst – Een provocatie van de tijd’ bekijk ik het boek als ontmoetingsplek tussen kunstwerk en publiek en ontdek dat een nieuwe generatie kunstenaars juist in het boek een interessant medium ziet. In de Openbare Bibliotheek in Amsterdam stond in 2016 een lange tafel met mijn selectie van 25 kunstboeken. Tevens stelde ik een presentatie samen voor de Frankfurter Buchmesse 2016. Een interview op Amsterdam FM luister je hier.

 

130464-f0d27009999d46aebc9892a8872b92b1-1

De eerste International Awards for Art Criticism werden dit jaar uitgereikt in Sjanghai door een jury van J.J. Charlesworth, Richard Vine en Rachel Withers, en ik was genomineerd. In mei 2015 verscheen bij Occasional Papers de publicatie met de tien genomineerde Engelstalige én Chinese essays. Je kunt er mijn tekst over Rabih Mroué in lezen (hier in het Nederlands), evenals mijn CV in het Chinees.

Prix de Rome

Bij nai010 uitgevers verschijnt (nov. 2013) de publicatie van de Prix de Rome 2013, met interviews met de vier kunstenaars van de shortlist. Ik sprak Ola Vasiljeva en de winnaar van de Prix de Rome 2013: Falke Pisano. Lees over Vasiljeva’s surrealistische ontmoeting in een Litouws postkantoor en Pisano’s installatie rond een geprivatiseerde gevangenis in Tennessee.Waarom ik kunst maak...

Waarom ik kunst maak… (2013) De veertien beste interviews uit Kunstbeeld, met tien gedenkwaardige ontmoetingen voor mij. Een fotoalbum van nazi’s met kerst doorbladeren met Christian Boltanski, een gebakken ei eten met Mark Manders en zwijgzaam toekijken hoe Jan Fabre een gehaktbal nuttigt. Dat slechts twee vrouwen in het boek werden opgenomen, is niet minder dan gênant.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.